De basis-11 van Frank Brands

Kennismaken met de ‘nieuwe’ trainers van vv Tricht
11 vragen aan:
Frank Brands – hoofdtrainer

1. Stel je even voor: leeftijd, woonplaats, werk, gezinssamenstelling en welke clubs heb je hiervoor getraind?
    Ik ben 51 jaar en ben woonachtig in Rosmalen. Ik ben getrouwd met Trudy en heb twee dochters Fabienne en Danique en niet te vergeten onze hond Bammes. Ik ben begonnen met trainen bij de beloften van OJC Rosmalen (2e elftal) vervolgens ODC, Berghem Sport, Haarsteeg, Geldrop, Schijndel en Roda Boys.
  2. Wat voor soort trainer ben je? Speel je altijd eenzelfde systeem of pas je het systeem aan naar de spelers die je tot je beschikking hebt? Of ben je een trainer die zich aanpast aan de tegenstander?
    Ik heb wel een voorkeur voor het 1-4-3-3 systeem omdat dit vaak de spelers de meeste duidelijkheid en houvast kan geven. Echter is de spelersgroep altijd leidend voor het te spelen systeem. Aanpassen is in Nederland vaak een vies woord. Echter het gaat wél om winnen en als daarvoor aanpassingen gedaan moeten worden om de kans op winst te vergroten zullen we dat zeker niet nalaten.
  3. Je coachte vorig seizoen met Roda Boys tegen Tricht in de competitie, maar kende jij onze club ook voor die tijd al?
    Zeker kende ik de club wel maar uiteraard niet in detail. Dat is nu nog steeds niet het geval maar dat zal zeker gaan veranderen.
  4. Je werkt al een tijd samen met Jan van Eijndhoven; vullen jullie elkaar aan of denken jullie vaak hetzelfde over het spelletje?
    In beide stellingen zit een kern van waarheid. Onze voetbalvisie zit uiteraard dicht bij elkaar maar dat betekent niet dat Jan en ik het altijd eens zijn. We discussiëren dagelijks over allerlei zaken omdat we ook nog bij elkaar werken. Jan en ik zijn zeker kritisch op elkaar om scherp te blijven. Wij vullen elkaar uitstekend aan. Ik ben vaak wat directer en sta wat meer boven de groep en Jan is wat socialer en staat wat meer tussen de spelers. Die rolverdeling werkt uitstekend.
  5. Je hebt al erg veel clubs gezien als speler en trainer en ook veel grotere verenigingen dan vv Tricht. Ben je niet bang dat je daardoor minder gemotiveerd kunt raken bij Tricht?
    Ik ben altijd bloedfanatiek en super gemotiveerd en op het moment dat ik dat niet meer in me heb stop ik direct met trainen. Dus nee, daar ben ik op dit moment totaal niet bang voor. Ik hoop dat de spelersgroep 75% van onze motivatie op kan brengen dan weet ik zeker dat het een mooi seizoen kan worden.
  6. Wat zijn de ambities voor aankomend seizoen? Handhaven of denk je meer uit deze groep te kunnen halen?
    Gezien de prestaties van het afgelopen (niet afgemaakte) seizoen past denk ik wel wat nederigheid. Dus handhaving zal het eerste doel worden. We zullen zeker niet de beste spelersgroep van de 2e klasse hebben maar moeten er voor gaan zorgen dat we wél het beste team gaan worden.
  7. Je hebt vorig seizoen een aantal wedstrijden van Tricht bekeken. Denk je dat de nieuwe spelers, die erbij gekomen zijn een versterking zullen zijn voor het eerste elftal?
    Dat zal uiteraard altijd moeten blijken maar ik heb daar zeker vertrouwen in evenals de inbreng van nieuw talent vanuit de eigen vereniging. Daarnaast heeft deze jonge ploeg weer een jaar ervaring op gedaan. Ik denk dat er in ieder geval iets meer balans komt voor wat betreft de leeftijdsopbouw.
  8. Tricht is een vereniging die nooit spelers zal gaan betalen om naar Tricht te komen en daardoor op een hoger niveau te kunnen gaan spelen. Vind je dat jammer i.v.m. je ambitie of kan je die filosofie wel begrijpen?
    Natuurlijk heb ik begrip voor deze filosofie al kent die natuurlijk ook zijn beperkingen maar zeker ook zijn charmes. Als ik me hier totaal niet in kon vinden had ik uiteraard niet getekend. Het belangrijkste vind ik dat de ambitie en doelstellingen aansluiten bij het beleid dat een club voert en uit de gesprekken bleek dat dit realistisch is.
  9. We zitten midden in de Corona-crisis; zie jij nog problemen voor het aankomende seizoen, die daar verband mee houden? Denk aan trainingsachterstand, wedstrijdritme etc.
    Het blijft een heel bijzondere periode waarbij mensen dierbaren verliezen zonder afscheid te kunnen nemen en daarbij vergeleken durf je het bijna niet over voetballen te hebben. Op dit moment is er natuurlijk vooral veel onzekerheid. We zullen ervoor zorgen dat de spelers schema’s krijgen waardoor ze fit aan de voorbereiding kunnen beginnen. Dit vergt natuurlijk wel iets van de spelers zelf maar ik ga ervan uit dat de spelers ook hun verantwoordelijkheid nemen,  een fitte speler vergroot uiteraard zijn speelkansen dat lijkt me duidelijk
  10. Als je hier het sportcomplex op komt lopen, is er dan iets wat je echt nog mist, wat je bij andere verenigingen wel aantreft?
    Dat kan ik op dit moment nog moeilijk zeggen. Er zijn absoluut clubs met mooiere en betere faciliteiten maar dat kan weer gecompenseerd worden door hoe je met elkaar omgaat, beleving en plezier.
  11. Brabanders vinden ons vaak een beetje bot, recht voor z’n raap, zeg maar. Denk je dat er een verschil zit tussen het werken met jongens uit de Betuwe en met spelers uit Brabant?
    Nou ik houd ook wel van recht voor zijn raap maar ik denk eerlijk gezegd niet dat er zo heel veel verschil in zit. Ik denk dat er meer verschil zit in stadsclubs en dorpsclubs en zondag – en zaterdagvoetbal naar mijn mening. Bij dorpsclubs zie je toch vaak dat de betrokkenheid vanuit de gemeenschap groter is dan in de stad. Daarnaast is de beleving in het zaterdagvoetbal groter dan op de zondag.

Bedankt voor je medewerking en veel succes aankomend seizoen!