HISTORIE

De allereerste foto in het seizoen1920/1921

De voetbalgeschiedenis van V.V. Tricht dateert van 8 juni 1919. Hoewel de club in 1939 ter ziele ging en weer opgericht werd op 31 mei 1944 is het duidelijk dat we in Tricht een rijke voetbalhistorie hebben. De geschiedenis van onze vereniging is dan ook vastgelegd in twee jubileumboeken die zijn uitgegeven in 1984 en 1994. Hieronder zijn de twee jubileumboeken te downloaden.

Het ledental van ongeveer 600 geeft aan dat we in de regio aardig mee doen. Het was een belangrijke beslissing voor onze club om in 1964 over te gaan van het zondagvoetbal naar de zaterdag. Mede door die beslissing groeide de vereniging van 3 teams in de jaren ’50 tot 30 teams nu, onderverdeeld in 9 herenteams, een damesteam en 20 jeugdteams, waaronder 4 meidenelftallen. De doelstellingen van onze vereniging zijn simpel. We gaan voor het echte amateurvoetbal, met als uitgangspunt zo hoog mogelijk spelen vanuit een goede organisatie en opleiding. De jeugdopleiding is daar heel belangrijk in voor doorstroming naar de senioren. Ondanks dat we een aardig en goed verzorgt complex hebben, blijven er wensen voor de toekomst. We beschikken momenteel over 8 kleed- en 2 scheidsrechterslokalen. Om te kunnen spelen en oefenen hebben we de beschikking over 4 speelvelden, waarvan één kunstgrasveld en 3 trainingsstroken.

Het fundament van de vereniging zijn de vele vrijwilligers die zich al jaren inzetten; die inzet is goud waard. We zijn trots op onze vrijwilligers die in al die jaren veel tot stand hebben gebracht. De voetbalresultaten waren in de bijna 80 voetbaljaren van Tricht wisselvallig. In de jaren ’30 speelden we op een aardig niveau in de 3e klas van de KNVB.
Moeilijke tijden kenden we in de jaren van 1950 tot 1960. Een hoogtepunt kwam in 1986 toen we het kampioenschap behaalden in de 3e klasse van de KNVB. Wij promoveerden naar de 2e klasse, wat in die tijd het op één na het hoogste niveau in het zaterdagvoetbal.

Momenteel spelen we met ons eerste team in de 2e klasse H en dat is in een competitie waar clubs hun spelers veelal betalen een knappe prestatie.

Er is natuurlijk nog veel meer te vertellen over onze vereniging, maar ik nodig U liever uit op ons sportcomplex om eens naar een (jeugd)wedstrijd te komen kijken.

John van Riemsdijk

Clublied

Het clublied van v.v.Tricht kent een mooie geschiedenis.
De competitie 1980/1981 verliep voortreffelijk voor Tricht en na een wat twijfelende start ging het steeds beter. Voortdurend hadden onze jongens de eerste plaats bezet en velen zullen zich nog de wedstrijd Tricht – Arkel op 9 mei herinneren, die een zege van 5-1 voor Tricht opleverde. De doelpunten werden toen gescoord door A. van Soelen (2x), C. van Mourik (2x) en B. van Soelen.
Deze zege betekende het kampioenschap van de hoofdklasse van de afdeling Dordrecht en tevens voor de tweede maal in haar bestaan promotie naar de K.N.V.B.
Met de harmonie O.Z.O.D. uit Tricht als muzikale begeleiding begon het kampioenelftal aan de zegetocht door het dorp.
Het werd een onvergetelijke dag, die ’s avonds in het clubgebouw zijn hoogtepunt bereikte toen A. Vermeulen, W. van Kranenburg en G. van Iterson, een uit 22 coupletten bestaand feestlied ten gehore brachten.
Sindsdien bestaat ons clublied!