Gedisciplineerd Tricht verslaat onmachtig LRC met 3-1

TRICHT – Tweedeklasser Tricht won zaterdag thuis met bekeken, gedisciplineerd spel voor de districtsbeker met 3-1 van een onmachtig LRC. Tijdens het slotkwartier van de eerste helft zetten René van Soelen, Sven van Maurik en Tim van Dijken de één klasse lager spelende thuisclub ineens op een riante 3-0 voorsprong. Ook een vroeg doelpunt van aanvoerder Rogier Gerritsen na rust bracht een tegenvallend LRC met 3-1 niet meer serieus terug in de bekerpartij.

Trichts trainer Frank Brands ziet zijn nieuwe club per week vooruitgaan: “Dit is een mooie opsteker. De tactiek werd vooral defensief goed uitgevoerd. Door de grote oefennederlaag bij CHC is de ploeg wakker geschud. Met wat aanpassingen gaat het nu steeds een stap vooruit. Zo hopen we het straks in de tweede klasse beter te doen met Tricht dan de club vorig seizoen deed. Door meer weerstand te bieden en onze aanwezige talenten beter te benutten is handhaving nu minimaal ons doel.”

LRC-trainer Emanuël Sluis was na de matige vertoning van zijn equipe zeker niet zo blij: “LRC bleef vandaag onder de maat. We waren niet creatief en niet scherp genoeg. Ons aanvalsrendement was te gering. We hebben verder defensief fouten gemaakt en Tricht zo met hun behoudende tactiek ook gewoon in de kaart gespeeld. Zo moeten we met schaamrood op de kaken het veld verlaten. Er is zeker geen paniek maar het moet wel veel beter.“

Weinig raad
Voor bijna tweehonderd toeschouwers liet Tricht bewust LRC het spel maken. De favoriete Leerdamse eersteklasser wist zich met het vele balbezit echter weinig raad. Kansen wisten de gasten in een te laag tempo amper te creëren. Een vrije trap van Maikel van de Water smoorde in de Trichtse muur. Tricht was bij uitvallen zelfs gevaarlijker, want Ramon van Soelen knalde na ruim twintig minuten uit een voorzet van Aimane Seqqal net over en zijn broer René van Soelen trof na een resulterende hoekschop de lat.

Drie goals
Na 33 minuten trad LRC bij een nieuwe Trichtse corner weer niet daadkrachtig op. Aanvoerder René van Soelen profiteerde in de kluts: 1-0. Twee minuten later was het al 2-0. Sven van Maurik trof uit een vrije trap vanaf twintig meter via de paal laag doel: 2-0. Een dreigende Trichtse doorbraak van Arjan Hakkert werd nog voor buitenspel afgefloten, maar vijf minuten voor rust werd het toch al 3-0. Tim van Dijken strafte vanaf rechts een nieuwe Leerdamse defensiefout goed af: 3-0.

Acht minuten na de thee kreeg LRC weer even hoop toen captain Rogier Gerritsen uit een corner van Maikel van de Water raak schoot: 3-1. Veel meer wist LRC offensief echter niet af te dwingen. Tricht kwam amper in gevaar en keeper Jesse Kok was bij een knal van Quincy Bartens ook paraat.

Bij snelle uitvallen kreeg Tricht zelfs nog de beste kansen, doch Tim van Dijken en René van Soelen mikten steeds te hoog. Met 3-1 won Tricht niettemin verdiend. Scheidsrechter Melvin Vink uit Oosterhout leidde goed en gaf beide teams in dit sportieve duel twee gele kaarten.

Anton van der Giessen