De basis-11 van Evert Lans

Evert Lans

Kennismaken met de ‘nieuwe’ trainers van vv Tricht
Evert Lans – trainer Dames 1

1. Stel je even voor: leeftijd, woonplaats, werk, gezinssamenstelling en welke clubs heb je hiervoor getraind?
    Evert Lans, 61 jaar, Houten. Groepsleider/hoofd tekenkamer bij Ingenieursbureau Lievense|WSP afdeling Infrastructuur te Nieuwegein. Ik geef leiding aan een groep tekenaars/modelleurs die eenvoudige als complexe kunstwerken (viaducten, tunnels, onderdoorgangen enz.) ontwerpen. Daarnaast begeleid en coach ik stagiaires HBO- en MBOers in mijn vakgebied. Ik ben getrouwd met Yvonne en we hebben 2 zonen. Clubs waar ik als trainer werkzaam was: Fc Delta Sports ‘95, VVIJ, Hoogland, CSW, Stedoco, vv Sleeuwijk, vv Nemelaer, sc Hoevelaken en vv SKV.
  2. Wij hebben best lang gezocht voordat we een goede trainer voor onze dames hadden gevonden in jouw persoon. Denk jij dat trainers over het algemeen liever geen damesteam willen trainen?
    Ja, Deze trainers vinden voetbal een mannenwereld. Bereid willende trainers in het damesvoetbal zijn meestal vrouwelijke trainers of vaders waarvan hun dochters voetballen. Ik zelf vind dat het damesvoetbal in Nederland nog steeds niet als volwaardig wordt gezien.
  3. Je was trainer bij Stedoco, wat in Tricht bekend stond om het goede beleid omtrent het damesvoetbal, wat ging er mis volgens jou?
    Communicatie, en beleid dat niet gevolgd en bewaakt werd. Trainers waren alleen met hun eigen team bezig en niet met de opleiding voor Vrouwen 1; er was geen samenwerking.
  4. Waar moet je over beschikken om een goede trainer te worden in het damesvoetbal? Verschilt dat bijvoorbeeld erg met het herenvoetbal?
    Vrouwen verwachten van een trainer duidelijkheid, willen weten hoe het gaat. Vrouwen zijn emotioneel, sociaal en als ze elkaar niet mogen dan blijft dat heel lang hangen 😉 maar ze werken wel samen. Mannen kan je op hun donder geven, die kan je hard aanpakken. Mannen willen individueel de beste zijn en als er onderling gedonder is dan drinken na afloop een biertje. Speelsters die met jongens hebben gespeeld durven individuele acties te maken en durven fysiek een duel aan.
  5. Je hebt veel ervaring als trainer; waarom heb je voor vv Tricht gekozen?
    Omdat ik een vrije jonge groep mag trainen die potentieel stappen kan maken naar een hogere niveau. De groep is heel leergierig wat ik gezien heb aan één training die ik gegeven heb, zowel technisch als tactisch.
  6. Het damesvoetbal groeit erg hard in Nederland en ook in Tricht; denk je dat dit voornamelijk aan de goede prestaties van de Oranje Leeuwinnen heeft gelegen, of was dat al eerder ingezet?
    Ik denk niet dat het al eerder was ingezet maar dat het pas rond de EK van de Oranje Leeuwinnen is gebeurt.
  7. Wat voor voetbal kunnen we verwachten van de dames aankomend seizoen? Gaan we aanvallend voetbal zien, of wil je eerst zorgen dat je uit de onderste regionen blijft met een behoudender tactiek?
    Aanvallend voetbal, vanuit eigen kracht door samenwerking. Het zal voor mij en de spelersgroep in het begin een gewenning zijn maar als we aan de afspraken houden die we hebben gemaakt dan kunnen we voor de winterstop bij de 1e vijf horen. Dit is afhankelijk wat de doelstelling is van de individuele speelster. Tijdens de winterstop kunnen we onze doelstelling veranderen voor de 2e seizoenshelft.
  8. Als je hier het complex op komt lopen is er dan iets wat je nog mist, wat je bij andere verenigingen wel aantrof?
    Geen idee, ben nog te weinig geweest, maar wat ik wel opmerkte is het materiaal. Hoedjes te weinig in aantal dus 10 gele, 10 witte, 10 oranje enz. Hesjes ook weinig. Graag 3 kleuren 10 oranje, 10 witte, 10 groene. Ik mis wel een kleedkamer waar ik mij kan omkleden en een kleedkamer waar de speelsters zitten op de trainingsavonden. Op de 1e training zag ik dat ze hun spullen naar het veld brengen.
  9. Als je nog één keer een club zou mogen kiezen om te trainen in Nederland, welke club zou dat dan worden?
    Bij een club waar ik iets kan opbouwen. Ik heb het overal naar mijn zin en plezier gehad.
  10. Je krijgt een erg jonge groep te coachen; ben je niet bang dat er te weinig ervaring in de groep zit?
    Nee, mijn taak is om de individuele speelster beter te maken en één groep te maken die met veel plezier een goed resultaat kunnen neerleggen of je nu verliest of wint met elkaar.
  11. Wat zijn je ambities met Dames 1 aankomend seizoen?
    Van een groep speelsters een goed samenwerkend team te maken door elkaar te accepteren, te steunen/coachen, samenwerken en veel plezier hebben met elkaar.

Bedankt voor je medewerking en veel plezier aankomend seizoen!