Peter & Arie over V.V. Tricht en vrijwilligerswerk

Arie en Peter bij Koetjong

Koetjong in de Kern – Peter & Arie over V.V. Tricht en vrijwilligerswerk

Peter “Peer” van Toorn is geboren en getogen in Tricht, Arie Pellegrom is er later komen wonen. Ze treffen elkaar vaak bij de voetbal. Op sportpark Crayestein zijn de twee supervrijwilligers en doen ze allerlei klusjes. “Ik leef voor het voetbal”, zegt Peter die over corona niets negatiefs zegt. Volgens hem is V.V. Tricht juist door de pandemie twee keer aan degradatie ontsnapt.

De mannen doen veel meer voor het dorp maar laten het graag bij een praatje over voetbal. ’s Ochtends maken ze samen de kleedkamers schoon. “In ons hart blijven we 25 maar stiekem beginnen de jaren te tellen.” In hun verhaal klinkt naast veel liefde voor Tricht en de voetbal een roep om vrijwilligers door. Veel mensen gaan pas na hun pensioen nadenken over vrijwilligerswerk maar binnen de vereniging maken ze zich wel zorgen om opvolging. “Ideeën genoeg”, zegt Arie. “Nu hebben we bijvoorbeeld een hele mooie nieuwe tribune waar we met zijn allen trots op zijn, maar wie zorgt voor het onderhoud en vooral dat de rotzooi wordt opgeruimd die erop en eronder wordt achtergelaten?” Inmiddels is er een vrijwilliger gevonden.

Ze hebben een voorbeeld waarbij het knelpunt duidelijk wordt. Begin dit jaar overleed Dirk Pak – een belangrijke vrijwilliger . “Dirk had enorm veel kennis over het verduurzamen van de club, een enorm belangrijk onderwerp. Met het wegvallen van Dirk is ook de kennis verdwenen. Doordat we met een kleine club zijn en iedereen zijn eigen onderdeel bestiert kan de kennis niet worden overgedragen. Het wiel moet steeds opnieuw worden uitgevonden”, zeggen de mannen. Ze houden van de club en het dorp en de sfeer eromheen maar ze hopen op veel meer vrijwilligers in de toekomst. “Wij blijven doorgaan.”

Arie wil graag nog iets kwijt over de Koetjong. Vroeger woonde hij in Geldermalsen op het Laageinde. Dirk van Doesburg (“de koetjong”) kwam dan langs op zijn damesfiets en bleef aan de straat staan. Arie en zijn broer Bart kregen van Dirk de kranten om door de brievenbussen te doen. Ook blikt hij terug op hoe hij als klein jongetje in de hoek van de toenmalige drukker aan het Marktplein speelde. Daar werd de “Elzenman” (Nieuws en Advertentieblad) gemaakt.

Luister naar het verhaal van Peter en Arie in de aanstaande podcast, opgenomen tijdens en op locatie van de Stiefbeenmarkt in Tricht.
www.koetjong.nl