EBOH-tiental verslaat Tricht in slotfase: 1-2

TRICHT – EBOH nam zaterdag in Tricht door Noël Goossens een verdiende 0-1 voorsprong maar moest vlak voor rust na een rode kaart voor Martin Calmera met tien man verder. Tricht werd na de pauze veel sterker en kwam kort na een gemiste penalty van Joran Smit halfweg de tweede helft via Ramon van Soelen alsnog tot 1-1 langszij. In de slotfase kopte Stephen Emelina de Dordtse gasten onverwachts toch nog naar 1-2 winst.

Na de goede resultaten tegen SVW en Altena speelde Tricht zaterdag op eigen veld een erg matige eerste helft. De wedstrijd begon overigens met één minuut stilte ter nagedachtenis aan de overleden Hannie Fok, de vrouw van wijlen EBOH-erevoorzitter Ries Fok Sr en de moeder van de zoons Gert en Ries uit de legendarische Dordtse familie Fok. Het openingskwartier van het duel was duidelijk voor de bezoekers. Trichts back Tim Schook moest een knal van Joey Steenbakker met zijn lichaam blokkeren. Na een mooie EBOH-aanval schoot Ricardo Heuverling uit een gave voorzet van Martin Calmera vanaf rechts slechts net naast het doel.

Doelpunt

Juist toen de thuisclub zich enigszins van de aarzelende start leek te herstellen, nam EBOH na 19 minuten toch de verdiende 0-1 voorsprong. De moeilijk af te stoppen spits Noël Goossens brak toen op rechts door en schoot laag en knap de 0-1 in de verre hoek. Tricht kreeg het middenveld maar niet in handen en stelde er offensief lang weinig tegenover. Een verre poging van Tim van Dijken was onzuiver en een vrije trap van weer Tim van Dijken belandde recht in handen van de Dordtse keeper. De beste kansen bleven duidelijk voor EBOH, maar Joey Steenbakker mikte na een solo te hoog en Noël Goossens knalde vanuit vrije positie laag naast. Ook de solide libero Harm van Brenk moest Tricht eenmaal voor een ruimere achterstand behoeden.

Rode kaart

Een incident na 39 minuten bracht plots een ommekeer in de partij. De Tielse arbiter Mike Klaare bespaarde EBOH’er Ricardo Heuverling na een stevige charge jegens Trichts back Owen Hol voor een zeker terechte gele kaart en volstond met een vrije trap voor Tricht. In plaats van dit opgelucht te accepteren maakte EBOH-speler Martin Calmera echter een onbeheerste beweging met zijn hoofd om Trichts captain René van Soelen de bal uit diens handen te ontfutselen. Terecht bestrafte scheidsrechter Klaare deze ondoordachte actie met een directe rode kaart. Dus moest EBOH ineens met tien man verder. Toch hadden de bezoekers in de korte extra tijd voor rust nogmaals kunnen scoren. Leroy Verkerk lanceerde keurig weer Noël Goossens, doch Trichts keeper Jesse Kok voorkwam voor de thuisclub erger. Na de thee had Trichts trainer Jacob van Zanten zijn backs Tim Schook en Owen Hol van kant laten wisselen, zodat Owen Hol zijn aanvallende acties direct voor de tribune kon blijven maken.

Sterker

Tricht werd nu duidelijk sterker dan het EBOH-tiental maar Ramon van Soelen mikte naast en een Trichtse kopbal belandde bovenop het net. Bij een verre voorzet van Owen Hol vanaf rechts kwam Joran Smit op links net iets tekort om de aanval af te ronden. Ramon van Soelen voerde een solo net te ver door, zodat EBOH alsnog kon ingrijpen. Offensief lieten de gasten intussen weinig meer zien. Het wachten leek op de Trichtse gelijkmaker. Halfweg de tweede helft kreeg Tricht daarvoor ook een riante kans, doordat EBOH na een actie van Ramon van Soelen duidelijk hands maakte en scheidsrechter Klaare naar de stip wees.

Gemiste penalty en gelijkmaker

De jonge Joran Smit miste echter net als in het openingsduel in Heukelum voor Tricht de strafschop. Keeper Jan-Arie Kouwenhoven stopte de toch strak ingeschoten penalty uitstekend. Amper zestig seconden later werd het echter alsnog 1-1. Op aangeven van zijn broer René van Soelen schoot Ramon van Soelen in het centrum toen wel raak: 1-1. Even deed EBOH nog wat terug, doch Ricardo Heuverling knalde na een voorzet van invaller Jimmy Pieper over en een laag vleugelschot van Noël Goossens werd door Trichts keeper Jesse Kok gekeerd. Tijdens het slotkwartier leek Tricht nog het meest aanspraak op de zege te mogen maken en koesterde EBOH met tien man begrijpelijkerwijze het ene winstpunt. Een mooie knal van de jonge Trichtse invaller Rick de Jongh miste kort na diens entree het Dordtse doel slechts op een haar na.

Koude douche

De koude douche voor Tricht kwam in de 83e minuut, net nadat de sterke verdediger Harm van Brenk zich bij de thuisclub duizelig had moeten laten vervangen. Eerst redde Trichts keeper Jesse Kok nog heel knap ten koste van een hoekschop toen de fysiek sterke Noël Goossens alleen voor hem opdook en inschoot, nadat Gerjan van Haarlem tevoren opzij was gezet. Uit die corner vanaf rechts van Joey Steenbakker sloeg EBOH bij de tweede paal alsnog toe. De opgerukte verdediger Stephen Emelina kopte in de korte hoek namelijk knap raak: 1-2. Die mentale klap kwam het jonge Tricht niet meer te boven. Alleen Ramon van Soelen kwam in de 88e minuut nog dichtbij de op zich wel verdiende gelijkmaker, maar na een voorzet vanaf links werd zijn schot door een prachtige voetredding van keeper Kouwenhoven in een knappe reflex geen doelpunt. Scheidsrechter Klaare gaf in de vijf minuten blessuretijd in de avondschemer nog gele kaarten voor verbale uitingen van Trichts verdediger Gerjan van Haarlem en EBOH-keeper Jan-Arie Kouwenhoven. Gescoord werd er echter niet meer, zodat het vrij onberekenbare EBOH nu met 1-2 weer eens aan de goede kant van de score bleef. Tricht moet na dit wat teleurstellende verlies nu in de komende duels tegen Sleeuwijk en Arkel oppassen om niet opnieuw naar de onderste regionen van de tweede klasse ta gaan terugvallen.